Chris Jorna heeft behoorlijk wat strepen op zijn brevet verdiend in het filmvak. Als een tiger papa bewaakt hij niet alleen het welzijn van de crew op een set, maar ook het filmverhaal en de belangen van de producent. (Guilty) pleasure? HELE HARDE METAL.
Hoe oud moet je zijn om uitvoerend producent te zijn?
‘Het is wel handig eerst wat te rijpen. Volgens mij moet je gewoon weten waar je het over hebt en dat kost nu eenmaal tijd. Ik heb veel verschillende dingen gedaan: grotere films, kleinere, commerciële films, internationale projecten. Ik wil altijd zoveel mogelijk voor de inhoud gaan en kies graag iets wat maatschappelijk bewogen is. Gelukkig ben ik nu in een fase terecht gekomen dat ik wel weet hoe de hazen lopen. Dat is fijn, maar tegelijkertijd ben je dan ook een soort senior. Soms word ik daar melancholisch van. Maar het voordeel is dat je veel eerder geloofd wordt. Oude mensen liegen niet. HAHA.
Ik vind het leuk om het hele proces mee te maken. En mee vorm te geven. Van A tot Z. Hoewel… Mijn proces verloopt meer van C tot Q. Want dat hele prille begin, daar ben ik niet bij. En het einde meestal ook niet. Geld aanvragen en zorgen dat we een film kunnen gaan draaien, zijn taken die liggen bij de producent. Ik maak wel vaak kostenbegrotingen voor aanvragen bij het Filmfonds. Omdat ik na al die jaren ervaring goed de scope van een project in kan schatten en kan vertalen in financiële prognoses.’
Zie je dat dit vak heel erg veranderd?
‘Nee, dat denk ik niet. We letten nu wel meer op andere dingen zoals, het welzijn van de hele crew en cast en op ‘groener film maken’. Je kunt kleine dingen doen: nadenken over transport en niet meer uit plastic bekers drinken. We proberen slimmer en meer verantwoord te produceren. Uiteindelijk draai je toch altijd op locatie. Die hele kermis moet altijd weer verplaatst. Ik voorzie wel veranderingen in arbeidsomstandigheden. Wij zijn in Nederland best wel cowboys. Een standaard draaidag is over na tien set-uren. Vandaag hadden we bijvoorbeeld om 6.15 call in een dorp diep in Noord-Holland. We zouden klaar zijn om 16.15. Dan moeten mensen nog terug naar huis. Sommige mensen zijn dan twaalf of veertien uur bezig. Een kwartier over vind ik daarom al ingewikkeld, vanwege die gekke uren die we toch al maken. Daar ga ik voor liggen.’
Wat is de belangrijkste eigenschap van een uitvoerend producent?
‘Empathisch zijn en aanvoelen wat collega’s nodig hebben. Daarnaast wil je ook dat iedereen met je meebuigt. Maar vooral: je moet weten waar je over lult. Van alles op de set moet je begrijpen wat het betekent. Als er gezegd wordt “draai dat shot dan maar niet omdat we dan in de overtijd komen”. Dan moet je weten wat dat voor gevolgen heeft in de montage. Of “Fix het in post”: dan is het handig te weten wat dat betekent straks in het post-productieproces. Tegen jongeren die op de filmacademie richting productie kiezen, zou ik willen zeggen dat ze vlieguren moeten maken. Misschien is een andere belangrijke eigenschap: dat je het fijn vindt om op de achtergrond te opereren. Zelf houd ik niet van in de spotlight staan. Laatst vroegen ze me weer tijdens een productie om een boze buurman te spelen. Niets voor mij. Maar enorm ingewikkelde grote callsheets, kilometers Excel sheets maken, samenwerken met crew uit vele landen binnen een internationale coproductie… Daar ga ik lekker op.’